№ п/п
|
Дата
|
Зміст уроку
|
Примітки
|
Тема 1. Екологія як наука про довкілля (2 год.)
1.
|
|
Предмет, об’єкт, завдання і методи науки про довкілля.
|
|
2.
|
|
Структура сучасної екології та її місце в системі наук.
|
|
Тема 2. Природа і людина: системний підхід (2 год.)
3.
|
|
Властивості складних систем. Біосфера, основні положення вчення В.І.Вернадського про біосферу. Еволюція уявлень про роль і місце природи у житті суспільства.
|
|
4.
|
|
Ноосфера. Еволюція уявлень про місце людини у природі. Історичні етапи взаємодії суспільства і природи та їх екологічні особливості.
Масштаби і наслідки антропогенного впливу на природне середовище на сучасному етапі.
Практична робота:
„Аналіз особливостей історичних етапів взаємодії суспільства і природи”
|
|
Тема 3. Проблема забруднення природного середовища та стійкості геосистем до антропогенних навантажень( 2 год.)
5.
|
|
Категорія „забруднення”. Основні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища
|
|
6.
|
|
Види забруднень та їх вплив на компоненти природи, живі організми. Стійкість природних компонентів, геосистем до антропогенних забруднень. Форми стійкості геосистем. Стійкість природних і антропогенізованих геосистем.
Практична робота:
„Порівняння обсягів і структури забруднення міст України”
|
|
Тема 4. Проблема деградації природних компонентів( 2 год.)
7.
|
|
Поняття „деградація природи”. Основні причини деградації природних компонентів.
|
|
8.
|
|
Наслідки деградації природних компонентів. Категорія деградована геосистема.
Практична робота:
„Вплив інтенсивності ерозійних процесів на стан ґрунтового покриву”
|
|
Тема 5. Проблема зміни ланок колообігу речовин та енергії (2 год.)
9.
|
|
Кругообіг речовин і енергії як основний системотворчий фактор. Поняття біогеохімічного циклу.
|
|
10.
|
|
Колообіги речовин, енергії, інформації та їх зміни антропогенною діяльністю.
Практична робота:
„Аналіз схем колообігу основних речовин у природі на предмет зміненості їх ланок антропогенною діяльністю”
|
|
Тема 6. Проблема збалансованого природокористування (2 год.)
11.
|
|
Категорія „збалансований розвиток”, її еволюція. Найважливіші баланси у сфері природокористування.
|
|
12.
|
|
Поняття „невиснажливого природокористування”. Досягнення балансу між основними сферами господарської діяльності.
Практична робота:
„Існуюча і оптимальна структура природокористування в Україні”
|
|
Тема 7. Проблема збереження біотичного і ландшафтного різноманіть (2год.)
13.
|
|
Категорія „біорізноманіття”. Генетичне видове і екосистемне біорізноманіття. Причини і наслідки деградації біорізноманіття. Природозаповідання як одна із ефективних форм збереження біорізноманіття.
|
|
14.
|
|
Основні категорії заповідних об’єктів. Уявлення про екомережі. Міжнародні та національні програми збереження біорізноманіття.
Практична робота:
„Аналіз особливостей розвитку заповідної мережі України”;
|
|
Тема 8. Проблема оптимальної ландшафтно-екологічної організації території
15.
|
|
Категорія „оптимізація”. Критерії та пріоритети ландшафтно-екологічної оптимізації території. Ієрархія цілей організації. Найвищий пріоритет природоохоронної та антропоекологічної функцій. Оптимізація „природного каркасу” території. Оптимальне співвідношення природних та господарських угідь. Обґрунтування територіальної структури природних угідь.
|
|
16.
|
|
Нормування антропогенних навантажень.
Практична робота:
„Аналіз співвідношень природних і антропогенних угідь своєї області, адміністративного району і порівняння їх з оптимальними показниками”
|
|
17.
|
|
Узагальнення знань з курсу «Екологія»
|
|
|